DIY STOJAN NA VÁNOČNÍ STROMEČEK...

Jak přežít vánoce, zůstat kutilem a ještě se zahřát...

Vánoční svátky máme zdárně za sebou, dokonce i "pěkný Novoroční dárek" jsme od našeho "děda Vševěda" dostali, (o tom však možná někdy jindy...), já si ale neodpustím ještě malý příspěvek se sváteční tématikou a atmosférou...
Ti z Vás, kteří se v období předvánočním věnujete vánočnímu trojboji, jste již zajisté tento malý "křížový" problém řešili...

O co jde? jaký trojboj?

1. Orientační pochod na téma vyhlédni si svůj strom, (lhostejno zda smrk či borovičku) vzápětí doplněný...
2. řezáním jeho kmene na čas a většinou ukončený...
3. vytrvalostním během se stromem v podpaždí před hajným...

...má určitě svá pozitiva, ať už pobytem na čerstvém vzduchu nebo utužováním kondičky, konec je ale vždy stejný a končí otázkou...

Kam a jak ho postavíme?

Majitelé krásných, ať už plechových či ještě krásnějších plastových čínskovietnamských stojánků, případně celoplastových vánočních stromečků mohou přestat číst, jich se toto týkat nebude...

Pro ty z Vás kteří by si však chtěli vyrobit stojan na stromek skutečný, ze dřeva a ještě k tomu vlastníma rukama mám malou inspiraci...

Ačkoliv jsem se vánočního trojboje nezúčastnil, stromek jsem měl, (děkuji, Přemku, hodným lidem) a jelikož jsem své manažerce šťastného vztahu slíbil že stojánek bude, nezbylo nic jiného než něco vymyslet...

Nápad vyvrtat do dlažby díru a strom postavit v kuchyni jako značku, se s úspěchem nesetkal, (...nesouhlas byl dost hlasitý...) a dokonce ani staročeská varianta zavěsit strom od stropu hlavou dolů neprošla...
Nezbylo mi tedy nic jiného než se poohlédnout po kusu fošny a vyrobit pravý DIY stojan...

(pro ty kteří neví co DIY znamená, velmi volně přeloženo z angličtiny dů it yourrum, něco jako pracuj se svým rumem, ...to pro ty neznalé...) 

Druhý den ráno jsem se vyzbrojil půllitrem grogu, (pro případ že by byla zima) a půllitrem piva, (pro případ že by bylo horko) a milou fošnu začal přetvářet na stojan...



HRUBÝ POLOTOVAR  FÁZE 1...


Dva stejně dlouhé kusy fošny rozměru 40 x 10 x 3 cm uříznout, obrousit, očistit...doba práce cca 1 grog...



HRUBÝ POLOTOVAR  FÁZE 2...


Do vedle sebe položených částí stojanu vyfrézovat vrchní frézou zádlab šíře 10 cm a hloubky 1,5 cm (polovička celkové tloušťky fošny)
Při frézování vzniká kromě pilin též i teplo, je proto nutno chladit...1 pivo...



PŘÍPRAVA NA ZÁDLAB FÁZE 1...


PŘÍPRAVA NA ZÁDLAB FÁZE 2...

Ozkoušení spoje nasucho, případně dobroušení a doklepání.
Následuje přilepení, čas schnutí si lze ukrátit 1 grogem...


HRUBÉ SESTAVENÍ...



LEPENÍ...


Po důkladném zaschnutí pojistit spoj zespodu čtyřmi vruty cca 2,5 cm dlouhými...
Pro lepší kluz namáznout šrouby nebo sebe jedním pivem...(možno však i dvěma, fantazii se meze nekladou)...



POJIŠŤOVACÍ VRUTY ZESPODA...

Dalším krokem na cestě do velkého vánočního finále je vytmelení případných nerovností a prasklin.
Já použil Dřevotmel, což je podle mne skvělý, lehce zpracovatelný materiál, který má rychlou dobu schnutí a je přetíratelný...

V mezičase schnutí, jelikož opět přituhlo jsem si skočil udělat grog. Jaké bylo však mé zděšení, když jsem zjistil že další si už neudělám, neb rum došel...
Tuto skutečnost jsem oznámil na generálním štábu s výtkou, že rum cpou do cukroví a člověka by nechali v dílně zmrznout...odpověd byla...nepublikovatelná...



TMELENÍ DŘEVOTMELEM...


Po obroušení a celkovém začištění zbývalo pouze vykružovačem vyrobit díru pro usazení kmene stromku...
Svému realizačnímu týmu jsem zadal změřit průměr kmene stromku, odpověd zněla 5 cm ...udělal jsem pro sichr jen 4,5 cm...ať kmen mohu trochu ořezat a lépe ve stojánku drží...
...nakonec však stejně došlo na klínky, protože díra byla moc velká...
... prostě co si člověk neudělá sám ...



DÍRA ZPOČÁTKU MENŠÍ...



POTÉ STEJNĚ ZBYTEČNĚ VELKÁ...


Musel jsem se proto uklidnit pomocí dalšího piva, navíc ještě stresován tím, že grog už nebude...

Posledním krokem na mé "stojánkové anabázi" byl už jen nátěr...

 1. první vrstva lihovým mořidlem (zní to sice dobře, pít se to ale  nedá...)
2. druhá krycí vrstva bezbarvého laku...



MOŘIDLO A BEZBARVÝ LAK...
KRYCÍ VRSTVA STOLU...POUŽÍVÁM POUZE NA ZÁTOP!!!!...VÁŽNĚ TO NEČTU!!!...


Technologické přestávky je nutno dodržovat, já je vyplňoval pivem a po vypití druhého bylo hotovo...

Závěr?

Co Vám mám vyprávět ...celou tou vánoční atmosférou (možná že i tím pivem a rumem) jsem byl tak rozechvělý že po osazení stromečku do stojanu jsem úplně zapomněl na konečnou fotku...

Zkuste si to proto alespoň představit...

Vánoce to byly krásné, od svého velícího důstojníka jsem dostal nový rum, posádka mi dala vodu po holení a od  ježíška...?
 (Ano ježíška, protože k nám santa nechodí a o Clausovi se mi mluvit nechce....ačkoliv jsem o něm tady psal...a slibuji že naposled...)


.....od ježíška jsem zase dostal ponožky...


...kdy už mu konečně dojde že člověk se může zahřát i jinak...



                                                                              I.P. RUMOV





Žádné komentáře:

Okomentovat