JAK VYROBIT STARÉ DŘEVO...

Ačkoliv to tak zní, vážně se nejedná o bilanční pohled na dvacet let trvající manželství...



Pokud jste se proklikali až sem a očekáváte generační výpověd starého muže, který bude zasvěceně popisovat to, jak během dvaceti let manželství vytvořil z mladé jablůňky starou větev, tak to tady asi fakt nenajdete...
Za prvé z toho důvodu, že bych si potom musel asi prát sám, (a to mě fakt nebaví), za druhé že toto má být blog chalupářský a ne zahradnický, a za třetí také z toho důvodu, že moje jablůňka tento blog také občas čte.

No pojďme raději dál...

Asi každý chalupář při svém víkendovém "tvoření" dostal nápad dřevo opatinovat tak, aby vypadalo jako staré a léty používáním zašlé.
Ani já jsem nebyl výjimkou a po pěti letech experimentování jsem si vytvořil různé postupy. Jeden z nich spočívající pouze v namalování patiny a použitý na dveře je třeba ZDE.
Další způsob, který jsem používal je kartáčování dřeva ocelovými kartáči. Tím se na rozdíl od pouhého "namalování" dá docílit i plasticity dřeva a pokud použijete sekeru (jako soudruzi ze SSSR na přiloženém videu) dá se vyrobit fakt "prastarý" trámek. Já místo sekery používal tkzv. poříz, výsledek byl identický...

Místo složitého popisování postupu je asi určitě lepší se podívat na video...
Video jsem na Youtube našel asi před 2 měsíci, kdy už jsem měl svůj postup vymyšlený, Vám se však bude možná hodit a k pochopení principu bohatě stačí.
Páchne z něho vodka na hony a mluví se tam jazykem který jsem naposledy používal u maturity, ale jako inspirace on charóšij...




Postup mechanického "osekání" a kartáčování je v pohodě, osobně bych měl výhrady jen k namalování a opatinování.
"Mužici" na videu používají asi nejspíš akrylový lazurovací lak, který dřevo moc "sjednotí" a léta tolik nevyniknou...

Já sám jsem používal hodně rozředěný Luxol různých odstínů. Jako ředidlo jsem použil klasiku S 6006 a ředil jsem až 70% ve prospěch ředidla...
Výhodou této "špinavé vody" je to, že dřevo tolik neobarví a dá se lazurováním (nanášením několika vrstev) docílit různých barevných odstínů. Je ovšem nutné mezi aplikací jednotlivých lazur nechat vše pořádně alespoň 1 den zaschnout. Brousit pro "vystoupení" let lze také, stejně jako na videu...

Přidávám pro porovnání nějaké své fotky a každý se může rozhodnout jaký postup zvolí...
V případě nejasností se buď ptejte v komentáři, nebo mailem...



PATINOVÁNO,  BROUŠENO...



BROUŠENO, LAZUROVÁNO...


POUZE NAMALOVÁNO...


BROUŠENO...


NAMALOVÁNO...


TAKTÉŽ NAMALOVÁNO...


KARTÁČOVÁNO...










NAMALOVÁNO, BROUŠENO, KARTÁČOVÁNO...



TOTÉŽ...



Na závěr snad ještě malý nápad, který jsem potkal při našem "epickém" splavování Vltavy, viz Dobytí Vltavské kaskády.

Jedná se o nepravidelné vybroušení hran trámků do oblouku, (asi nejspíše pásovou bruskou) jaké jsem viděl v kempu v Rožmberku.
A konkrétně tam jsem byl moc rád, že jsem vůbec viděl...
Obroušení sice nepůsobí moc staře, rozbourá však pravidelnost a rovnost hran, a pokud by se udělalo jen občas a zkombinovalo se ještě s "vykartáčováním" dřeva, výsledek by nebyl marný...





No a jsme na konci, jablůňce jsem se šikovně vyhnul, vypráno snad mít budu a kdo disponuje ještě vařící jablůňkou, tak dostane i teplou večeři...

Takže chalupě a chalupaření zdar a všem šťastným i dobrou chuť...







Žádné komentáře:

Okomentovat