JAK POSTAVIT KAMENNÝ SLOUP... A NEBO KLIDNĚ I DVA...

Kamenný sloupek k šílenství kousek, aneb jak pěkně strávit den, nezbláznit se a otestovat svoji psychiku a sebeovládání...




Po ukrajinských pracích typu vykopej-odvoz, přivez-rozmlať, jsem dostal chuť na něco trochu jiného...
Něco rychlého, něco tvořivého a něco co bude ve finále vidět a z čeho budu mít radost.

Volba padla na dva kamenné sloupy, které by v budoucnosti měly sloužit jako základ kůlny, nebo chcete-li dřevníku. (Ono o tedy bude z kamene, tak spíše kameníku...)
Jelikož jsem sloupy chtěl mít pohledové pouze zepředu, nabízelo se řešení vytvořit "šaluňk" a kameny s betonem do něj poskládat.
Od nápadu kousek k realizaci a druhý den už jsem běhal se šalovacími deskami a stavěl formičku.

Podezdívku jsem měl už od podzima hotovou, použil jsem jí jako základ a na ní celé bednění vytvořil.


ZÁKLAD, PODEZDÍVKA...

Tři desky do písmene U, důkladně svázané a sbité tak, aby se pod tlakem betonu a kamene z písmene U nestalo třeba písmeno V nebo X.


PRVNÍ SLOUP, POZORNÉMU DIVÁKOVI NEUJDE, ŽE NĚCO SCHÁZÍ...

Práce na půl hodiny, kladivo, hřebíky, vodováha a bylo hotovo.
Natočil jsem si jedno zvlhčovadlo, zapálil smetáček na plicní sklípky a odborným pohledem zhodnotil kvality šaluňku.

STÁLE TO SCHÁZÍ...

Prošel na výbornou, v duchu jsem se pochválil a šel míchat beton...

MTP 1, neboli malá technická poznámka:
Při stavbě jakéhokoliv bednění je hodně důležitá jak stabilita, tak především schopnost váhu betonu a kamene udržet...Fyzika je sviňa a gravitační zákony fungují bezchybně, a beton... něco váží...

Beton jsem dělal mastnější, aby sloup držel a během kroucení té plechové paní, co se mnou už pár kubíků namíchala jsem si navozil kameny, abych měl při stavbě z čeho vybírat.

MTP 2:
Kamenů je lépe si připravit více a v různých velikostech. Všechny by měli být čisté, případně vlhké, aby na ně beton lépe přilnul...

PRVNÍ ŘADA

Následovalo zdrsnění a namočení styčné plochy základu a začal jsem stavět.
Práce jde pěkně od ruky, takové puzzle ve velkém, stačí pouze pokládat ty správné dílky, respektive kameny, tak aby sloupek byl v rovině a nevznikaly křížové spáry. Nejen že nevypadají hezky, ale ani pevnosti a soudržnosti moc nepomohou...

TŘETINOVÁ VÝŠKA


KAMENNÉ PUZZLE

MTP 3:
Staré pravidlo praví, že sloup o výšce nad 1 metr by se měl stavět nadvakrát, (půlku nechat přes noc zatuhnout a druhý den ve stavbě pokračovat...)

SPÁRY PO ZATUHNUTÍ UHLADIT ŠTĚTCEM

Sice jsem ho znal, ale jelikož mě práce bavila a byl jsem rozjetej jak vlak od Pardubic, schválně jsem ho zapomněl...
Připomnělo  mi ho až takové podivné šoupnutí...asi jako když se beton šoupe po dřevěné desce...

Ne, beton se nešoupal, to se celé šalování plynule pokládalo na  záda.
V tu chvíli jsem si na staré pravidlo vzpomněl, a také mi došlo to, že jsem zapomněl šalování zapřít proti pohybu dozadu!


ZDE JE TO, CO SCHÁZELO, VZPĚRA PRO SMĚR DOZADU...

To je to chlastání při práci a spěchání kamsi.

Plně mi to došlo, když jsem stál po kolena ve směsi betonu a kamene a mohl začít pěkně od začátku.

Happy end? Ještě ne...

Zahrál jsem si na popelku, spíše však na "betonku", kameny i beton přebral a pln "nadšení" začal stavět napodruhé. Lepší, krásnější, dokonalejší sloupek...
Ten samý postup jako napoprvé a když jsem míjel pomyslnou půlku, zamyslel jsem se, vzpomněl si...a pokračoval dál.


Bednění mám zpevněné, teď už i zapřené, co se asi tak může stát?

MTP 4:
Při kladení kamene je nutno ho klást na plocho a než kamen malinko naklonit, lepší ho vyhodit a vyměnit za jiný...

Happy end? Stále ještě ne...

Ve 80-ti cm výšky, ačkoliv beton byl sušší a kameny jsem vybíral pečlivě, mi ten největší z prostředka "vyklouzl" k nohám a sebou vzal polovičku materiálu...
Opět jsem stál v betonu a kamení, tentokrát už jenom po kotníky a velice hlasitě si nadával...
Z letargie a sebevražedných myšlenek mě vytáhlo další zvlhčovadlo a se závazkem pokud to spadne potřetí, že to odvezu do jámy a zasypu jsem se dal dal přebírání.
Opět oblíbené číslo s názvem "betonka", kamen vlevo, beton vpravo a jde se na to potřetí...

Opakování je sice matkou moudrosti, ale tak dlouho se do lesa ozývá...však víte...

Happy end? Teď už ano...

Do večera jsem měl sloupek hotový, práce mi šla velmi pěkně od ruky, (ono také napotřetí není divu) a než beton zatuhl, tak jsem kolem něho chodil po špičkách.

NAPOTŘETÍ...HOTOVO...


Druhý den následovalo slavnostní odbednění, za zvuků "Justice for all" od jedné populární středoproudé skupiny a šumění zvlhčovadla, postavení formičky na druhý sloup a jeho následná stavba...


BEDNĚNÍ PRO KOLEGU...


HŘEBÍKY, VODOVÁHA, DRÁT

Ten se povedl napoprvé, v celé výšce a bez přestávky, (opět jsem zapomněl...) a za 2 hodiny jsem měl hotovo.


STAVBA DRUHÉHO SLOUPU

ZA 2 HODINY HOTOVO...A NAPOPRVÉ...

V porovnání se svým levým kolegou působí takovým uvolněnějším a mnohem klidnějším dojmem...


KTERÝ JE LEPŠÍ ?

Tím jsem ostatně po odbednění a očištění obou dvou "kameno-sloupků " působil i já.

Pokud Vás někdy napadne myšlenka postavit si kamenný sloup, máte dvě varianty...

Buď respektovat MTP a zažít obyčejný pracovní den a nebo si to dát na chlapa, (možná i na blba) a otestovat své sebeovládání...



Volba je na Vás...



I.P. RUMOV 



Žádné komentáře:

Okomentovat