14. STAVBA AUTODRÁHY KROK ZA KROKEM, patina terénu, skal a vozovky...

Diagnoza 14 - Jak z černého fleku udělat skálu, okrsku a třeba i terén... aneb jak silnici namalovat, hned potom zašpinit a při tom úplně zapomenout i na pivko... a rum...



Zrovna na patinování jsem se docela těšil...

Po své "modelářské minulosti", jsem chtěl celý Rumoring udělat, jako takové pojízdné diorama. Ovšem v průběhu stavby jsem zjistil, že modelařit na ploše 0,5 m2 a 8m2, je celkem rozdíl...

TĚSNĚ PŘED...

Rozdíl samozřejmě jak v pracnosti, tak především v míře a úrovni detailů. I přes to všechno, jsem byl ale rozhodnutý, že na svém modýlku "vysmahnu" co nejvíce modelařiny, co to půjde.
To jestli se to povedlo, samozřejmě časem můžete posoudit sami, důležitější pro mě však bylo, aby se to líbilo mě a měl jsem z toho dobrý pocit, což jsem v případě svého plastikového modelaření mnohokrát neměl...

JEŠTĚ JEDNOU...

To je holt, ta věčně nespokojená, sebekritická panna... 

Malování vozovky a její patina.
Na černý základ jsem stříkací pistolí nanášel různé odstíny šedivé barvy, asi v pěti různých valérech. Šedivou jsem míchal z černé a bílé s přídavkem modré. A právě modrá barva dodala trati vzhled starého zvětralého asfaltu.

 Lze samozřejmě použít tónovačky Primalex, cena dobrá a množství ještě lepší...

Barvu jsem nanášel nerovnoměrně v pruzích, ve směru jízdy, vznikaly tak místa více "vyšisovaná" a místa s novějším vzhledem.

BUDOUCÍ ZÁPLATY NA SILNICI...

V průběhu stříkání jsem zalepil maskovací páskou fleky, které měly znázorňovat záplaty na silnici a které se měli lišit i jinou (tmavší) barvou...

LZE POROVNAT S ÚPLNĚ PRVNÍM OBRÁZKEM...

PŘIŠLY I KRÁVY NA POMOC, HOLT VESNICKÉ RALLYE...

Odstíny šedivé jsem stříkal od nejtmavší po nejsvětlejší, tak aby předchozí vrstva mírně prosvítala.
Vznikne tak plastický efekt a silnice bude vypadat jako klasická česká neudržovaná okreska.
Zašpinění a zaprášení jsem nestříkal, to vzniklo samovolně při malování terénu...

Terén, malování a patina.
Koupil jsem plechovku akrylové, zlatohnědé barvy ze které jsem opět míchal různé odstíny budoucího terénu.
První nástřik jsem udělal základním odstínem, barvu jsem musel samozřejmě rozředit, tak aby mi jí pistole vzala a neucpávala se tryska.

ZÁKLAD TERÉNU...

MÍRNÁ PATINA...

Stříkací pistole, (jelikož se jednalo o hodně velkou  plochu) byla vynikající pomocník a terén jsem opět stříkal v pěti různých odstínech.
Základní barvu jsem ztmavoval, nebo zesvětloval opět pomocí tónovaček a nanášel stejným způsobem jako na silnici, od nejtmavší po nejsvětlejší.
Dá se to přirovnat k vrstevnicím na mapě, které znázorňují kopce. Úplně stejně to funguje i u různých odstínů hnědé barvy, které vytvoří plastický vzhled terénu.
Nejtmavší odstín hnědé jsem mírně přetáhl i na vozovku a udělal tak zablácenou krajnici. Lze samozřejmě "umazat" i samotnou silnici, to záleží na vkusu a představě každého...

Jako tečku na závěr jsem použil "drybrush".

Na široký štětec jsem nabral trochu hodně světlé barvy, (v mém případě světle okrovou), štětec o kus polystyrenu otřel skoro do sucha a potom s ním přejížděl přes terén.
Světlá barva zůstala na výstupcích a vyvýšených místech, zesvětlila je, a terén bude mnohem plastičtější a skutečnější.

MIXLE MIMO PIXLU...

Pro modeláře známá věc, pro ostatní třeba dobrý tip... 

Malování a patina skal.
Vycházel jsem ze základní černé a opět stříkal barvu v pěti odstínech...
Jelikož jsem nechtěl aby všechny skály vypadaly stejně, některé jsem udělal šedomodré a některé šedookrové.
Na vrchní partie opět drybrush, použil jsem skoro bílou, spíše tedy slonovou kost...

PATINA SKAL...

Neustálým opakováním lze udělat "flekatou" skálu, která bude vypadat celkem skutečně a uvěřitelně...

Patinováním celého "autodráhodioramatu" jsem strávil celý příjemný víkend a do práce jsem byl tak zabraný, že jsem úplně zapomněl na rum a dokonce i na pivo.

Když na konci snažení nakonec zašumělo ve sklenici, abych zhodnotil svůj výkon, přišlo mi to celé takové nudné a divné...

HOTOVO, DIVNÉ...

No jasně, ten Blesk na stěnách, v něm Pardoubkův ksicht a celé takové nezelené a neživé...

NEZELENÉ...
A tak jsem si říkal...

Zelená barva, to je to, co tam schází...

 a o ní příště...
I.P. RUMOV

Žádné komentáře:

Okomentovat