PÍSKOVANÉ SKLO ZA PÁR KORUN...

Trochu laku, hodně trpělivosti a je z toho ...   ...třeba rozbité sklo...




Přibližně před osmi lety, poté co jsme na chalupě vykydali zbylý bordel po předchozích majitelích, (viz chalupářská pohádka) jsem si do Prahy do dílny odvezl dvoje dveře, které jsem chtěl opravit a zrekonstruovat.

Celá rekonstrukce je náplň na samostatný příspěvek, o ní snad někdy příště...

Teď bych tady však chtěl poradit stejným nešťastníkům a idealistům, jako jsem byl já, jak vyrobit repliku pískovaného skla, která splní svůj účel a hlavně vás finančně nezruinuje.


V mém případě se jednalo o čtyři skla, každé o rozměrech přibližně 40x25 cm.
Po prvním orientačním zjištění ceny za originální pískování skla jsem se dostal na částku cca 3000kč za jednu tabulku, celkem tedy pěkných 12.000kč, které jsem fakt dát nechtěl...

Pokud bych byl sběratelem krabic s vínem, ve kterých se občas něco náhodou najde, asi bych to neřešil...

Při představě 12 pivních sudů stojících v řadě za sebou, jsem se spíše poohlížel po nějaké překližce kterou bych díry zatloukl, ale nakonec ve mě zvítězil kutil nad alkoholikem a začal jsem problém řešit modelářsky.
Vzpomněl jsem si na to, jak jsem při svém patnáctiletém modelaření používal na znázornění zamrzlé vodní hladiny plexisklo nastříkané matným lakem a že to trochu vypadalo jako pískované sklo.

A když to šlo v měřítku 1:35, tak proč by to nemohlo jít také v mém současném 1:1, že ?

A ještě bych tím ušetřil na těch zmíněných 12 sudů...

...a to za pokus stojí né ?...


Zakoupil jsem 5 tabulek skla, 4 které jsem potřeboval do dveří a 1 zkušební na které jsem začal experimentovat...

Na zamaskování budoucích průhledných míst jsem používal maskovací pásky, které se používají při malování...(klasická krepová papírová páska, běžně ke koupi v různých šířkách i délkách v každé drogerii nebo hypersuper marketu pro poloblázny...rozuměj pro kutily).

Po nařezání úzkých proužků a zamaskování krajů jsem maskoval budoucí ornament, (větší velikost lze vyřešit tím, že se slepí dvě pásky k sobě) a po vyřezání pouze nalepil na určené místo.
Sklo je dobré a vhodné před lepením pásky důkladně umýt a odmastit, po nastříkání se to dělá hodně blbě...

Každý si samozřejmě vymyslí svůj vlastní motiv.
Autista zvolí něco hodně složitého, (panorama Hradčan je ideální)
klidnější typ něco normálního, (jednoduchý květinový vzor)
menší vztekloun třeba plně  "pískované" sklo bez ornamentu a
cholerik při maskování sklo rozbije, a zajde koupit originál...



K vyřezávání je vhodné použít ostrý skalpel, rovné ocelové pravítko a větší dávku trpělivosti.
Po nalepení všech částí budoucího ornamentu následuje už jen nástřik...

Při svém "testování" jsem používal různé druhy sprejů a laků, vše ovšem v matném provedení...

Syntetický matný sprej - sice sklo zmatní, ne však dostatečně a tak dobře jako sprej akrylový, při tlustší vrstvě laku při "odmaskovávání" bere lepenka i části laku... NEVHODNÝ  nebrat...

Akrylový matný sprej - vhodný pouze ve slaboučké vrstvě (jen poprášit) a opakovat v několika vrstvách...při dodržení několika slabších vrstev lze i dobře "odmaskovat"... VHODNÝ POUZE OMEZENĚ ...

Akrylový matný modelářský lak VALLEJO - nanášený stříkací pistolí, nejvhodnější na základ, při stříkání pistolí lze jednodušeji zvolit míru krytí, rychleschnoucí... NEJLEPŠÍ MOŽNÁ VARIANTA, brát a koupit...(lze koupit v modelářských prodejnách)...


Po testech různých kombinací laků na zmíněné páté tabulce, jsem dospěl k postupu, který funguje a zde tedy je:

1. odmastit sklo...

2. nalepit a namaskovat budoucí průhledné místa (vzor)...

3. první vrstva (základ) matný lak VALLEJO, rozředit 1:1 a stříknout hodně slabě první vrstvu, nechat zaschnout 10 minut...

4. druhá vrstva, opět slaboučká vrstva VALLEJO, opět nechat 10 minut zaschnout...

5. poslední třetí vrstva, akrylový lak ve spreji a opět slabá vrstva...


Při stříkání spíše poprášit ze vzdálenosti cca 20 cm, nezastavovat a stříkat tahem tam a zpět. Pokud se zastavíte jen krátce, vznikne koláč laku, který nejenom že je vidět, ale mění i intenzitu "pískování".

Opět nechat zaschnout přibližně 15 minut a zbývá už jen "odmaskování".

Práce není vhodná pro vzteklouny a mentálně labilní jedince, protože čím více budete spěchat, tím více si výslednou práci můžete zkazit...už vidím cholerikovu částečně odmaskovanou letící tabulku...
Je dobré použít špičku skalpelu, kterým opatrně nadzvednete pouze pásku a nepoškrábete lak...
S trochou trpělivosti to jde a odměnou vám bude sklo, které vypadá jako pískované, ovšem s nulovými náklady.
















Sklo po odmaskování, chce nechat alespoň 1 týden vyschnout, dokud laky úplně nezatvrdnou. Poté ho lze normálně čistit jakýmkoliv přípravkem na okna. (I přesto bych ale na něj moc netlačil)...

Při jakékoliv manipulaci je vhodné sklo brát pouze za hrany, a před stříkáním ho zbytečně "nepotlapkávat". Otisky prstů by byly nakonec pod lakem vidět...

No a po zdárném dokončení svého prvního "pískovaného" skla, zbývá už ho pouze usadit ho na místo...







Pamatujte však na... 


Murphyho sklenářský zákon: 
Čím pěknější a povedenější sklo vznikne, tím větší pravděpodobnost, že se při nasazování do dveří rozbije...

















I.P. RUMOV




7 komentářů:

  1. Dobry den, dekuji za napad. Soude podle prvniho fota jiz hotove sklene tabulky, v niz se zrcadli Vase "svatozar", ale zadny pivni pupek, si jeste par z tech dvanacti sudu s klidem muzete dat:). Sklo i dvere vypadaji moc pekne!

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji a není zač, vždyť od toho tady to moje Náměstí je...ať se Vám to Vaše sklíčko povede a kdyby něco....víte kde mě hledat...
    Ty dveře jsem už dělal vcelku dávno, sudy mezitím vypil, a jak je známo, pivo dělá hezká těla...

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat kolik jste toho spotřeboval a čím jste ředil VALLEJO?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den Vallejo je akrylová barva, ředil jsem vodou na konzistenci mléka. Lépe stříknout více vrstev než jednu tlustou, lépe se to pak odmaskuje.
      Jinak na tyto čtyři tabulky,respektive 5 i s testovací, při stříkání pistolí nespotřebujete ani jednu lahvičku MATNÉHO laku.
      Zafixovat opět matným lakem (ve spreji) a je to hotové.
      Chce to zkoušet, ale jde to, a když získáte ten správný grif, můžete si pomocí plotru troufnout na složitější ornamenty.
      Ať se práce podaří...

      Vymazat
  4. Zdravím Vás jako kutila profesionála a smekám před Vámi,četla jsem Váš příspěvek o instalaci krbových kamen na chalupě a máme stejnou zkušenost s radiátory,pokud jsou kamna v jedné místnosti a někdo čeká ,že teplo podejde podedveřmi tak se nedočká!!!
    Co se týká matování skla je to perfektní ,my jsme za 6 malých tabulek se 2 kytičkami dali 3500 Kč. A nevidím velký rozdíl v provedení jenom v penězích.Ať se Vám daří budu se těšit na další Vaše nápady .Hana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, kutil možná, co se týká profesionála tak nevím, nevím...
      Vždyť ani to pivo neumím pít profesionálně...
      Každopádně pokud Vám zde něco pomohlo, případně Vás "nakoplo" do nějaké činnosti, mám radost, o to v podstatě šlo...

      Vymazat